неділю, 1 березня 2015 р.

Конспект заняття курсу "Шляхи духовності"

5 клас
Тема: Філософський шлях до духовності Г.С.Сковороди
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Г.С.Сковороди – філософа; формувати кругозір, світогляд учнів; розвивати логічне мислення, комунікативні здібності; виховувати прагнення до самовдосконалення та самореалізації.
Методична мета: використання прийомів технології критичного мислення з метою розвитку духовної сфери особистості.

І. Організаційний момент.
ІІ. Налаштування на урок. Розминка.
1.     Вправа «Продовж речення».
-         Якщо хочеш мати вірних друзів… (сам будь вірним).
-         Якщо любиш приємні сюрпризи… (роби їх іншим).
-         Якщо хочеш поваги до себе… (поважай інших).
-         Якщо хочеш, щоб тобі посміхались… (посміхайся іншим).
-         Якщо хочеш, щоб тобі допомагали…(допомагай іншим).
2.     Питання до учнів. Про що нагадала вам ця розминка? («Золоте правило» Ісуса Христа: «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм ви»).
ІІІ. Робота над темою уроку.
1.     Слово вчителя. Сьогодні ми продовжуємо подорожувати шляхами духовності, і вони нарешті привели нас до України. На «Карті шляхів духовності» з’явилася нова зірка, саме вона покаже нам шлях, який має назву «Шлях філософії». А поведе нас цим шляхом Григорій Савич Сковорода, якого називають «українським  Сократом».
2.     Бесіда:
   -    А хто такий Сократ?
-         А чи пам’ятаєте ви, що таке філософія і хто такі філософи?

(Філософія (греч. philosophía, буквально – любов до мудрості, від philéo – люблю і sophía – мудрість), форма суспільної свідомості; вчення про загальні принципи буття і пізнання, про відношення людини і світу; наука про загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення.
Філософ; (гр.)
1. Фахівець з філософії; мислитель, що розробляє світоглядні питання.
2. перен. Спокійна, розсудлива людина, що не зважає на життєві невдачі)
3.     Слово вчителя. Григорій Савич Сковорода був не тільки філософом, а й поетом, учителем, мав багато здібностей. Дізнатись про нього нам допоможе відеофільм «Обличчя української історії. Григорій Сковорода».  
Під час перегляду фільму будьте  уважними, щоб ви могли на основі побаченого скласти гроно до імені Г.С.Сковороди.
4.     Запис у зошити теми уроку.
5.     Перегляд  відеофільму.
6.     «Гронування». Самостійна робота учнів.
(бідна родина, навчання у Києво-Могилянській академії, вивчав іноземні мови, співак, викладач колегіуму, подорожі, простий одяг, годинник, веселий, бадьорий, відвідував хворих, Біблія, флейта).
7.     Висновки про особистість Г.С.Сковороди.
-         Якою людиною був Г.С.Сковорода?
-         Чому саме він буде супроводжувати нас на «шляху філософії»?
8.     Слово вчителя.  Під час перегляду фільму ви, можливо, звернули  увагу на вислів філософа, що кожна людина повинна працювати, як годинник. Г.Сковорода ще в дитинстві дуже любив розглядати, як працює годинник (зображення механізму годинника). Його дивувало, скільки всередині годинника знаходиться різних деталей, всі вони обертаються, рухаються у різні боки, але все це дозволяє годиннику працювати. Сковорода говорив, що механізм годинника дуже схожий на світ людей: ми всі має свою мету у житті: одним потрібно багатство, другим – мудрість, треті хочуть бути у центрі уваги, а четверті – хочуть бути корисними. Всі люди різні, але головна мета у них повинна бути одна, тоді вони зможуть почуватися необхідними один одному, а це означає - бути щасливими. У годинника – головна мета  - показувати час. А яке призначення у людини? Яка мета її життя?
9.     «Мозковий штурм». Призначення людини, мета її життя. (Відповіді учнів)
10.        Слово вчителя  про споріднену працю: необхідно пізнавати себе, щоб обрати споріднену працю.
Пізнай себе. Ідею «пізнай себе самого», висунуту давньогрецькими філософами (Сократом, Платоном та ін.) ще за п’ятсот років до нашої ери, Сковорода підніс і розвинув далі. Пізнати себе людині потрібно для того, щоб виявити здібності, закладені в неї самою природою, усвідомити свої фізичні й розумові можливості та особливості характеру. Це дасть змогу обрати відповідний рід трудової діяльності — «сродну працю». Трудитися слід для того, щоб забезпечити свої духовні й тілесні потреби і приносити користь суспільству. Сам процес виконання «сродної праці» та усвідомлення того, що результати її високоякісні, корисні суспільству й собі, роблять людину щасливою.
Вислів Сковороди.
11.       Робота з афоризмами. Завдання учням: прочитати афоризми Г.Сковороди і визначити ти, що учні вважають найбільш корисними для себе, товаришів та інших людей.
Презентувати свій вибір за допомогою методу «Прес»: «Я вважаю..», «…тому що…», «наприклад», «отже (таким чином)».

АФОРИЗМИ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

• Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестане ВЧИТИСЯ, хоча б зовні він і здавався бездіяльним.
• Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись — значить не жити, а бути мертвим, адже турбота — рух душі, а життя — се рух.
• Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.
• Добрий розум робить легким будь-який спосіб життя.
• Бери вершину і матимеш середину.
• 3 усіх утрат втрата часу найтяжча.
• Більше думай і тоді вирішуй.
• Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру.
• Хіба не любов усе єднає, будує, творить, подібно до того, як ворожість руйнує?
• Неправда гнобить і протидіє, але тим дужче бажання боротися з нею.
• Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.
• Не за обличчя судіть, а за серце.
• Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?

ІV. Рефлексія. «Незакінчене речення»:
-         Мені було цікаво дізнатись…;
-         Сьогодні я замислився над проблемою…
 VІ. Підсумок уроку.


Немає коментарів:

Дописати коментар